24 Mayıs 2014 Cumartesi

Çıkarım yapma sanatının mantığı: Ders 1

Sanırım siz okuyucularıma deneyimlerimi ve gözlemlerimi aktararak pek yardımcı olamıyorum. Sizlere bu işin daha çok mantığını anlatma kararı aldım. Bundan sonra ki yazılarımda sizlere bu işin mantığını anlatmaya yönelik hikayeler ve dip notlar yazmayı planlıyorum. Umarım aklımdan geçenleri sizlere aktarabilirim.


Öncelikle bilgileri nasıl kullanacağınızla ilgili bir kaç tüyo vermeye çalışayım. Bu örneği geçtiğimiz haftalarda bana mail atan bir okuyucu arkadaşıma vermiştim. Amacım ona da bu işin mantığını anlatabilmekti.

Öncelikle kullanacak olduğumuz bilgiye bakalım.
Beynimizin sağ tarafı;
Hayal kurmak, görsel hafıza, müzik, renkler, detaydan çok bütünlük gibi şeyleri algılar.
Sol tarafı ise;
Tamamen matematiksel zekadır. Diksiyon(konuşma), analiz, sayılar yani mantıksal ve doğrusal olan şeylerdir.


Şimdi de nerelerde değerlendirebiliriz ona bakalım.
Örneğin bayanların saçlarını ayırdıkları taraf, soldan sağa matematiksel zeka, sağdan sola ise beyinin sol tarafını kullanan insanların yukarıda belirttiğim özelliklerini belirtir. Ve içinde fiziksel kolaylık taşımayan bir çok belirtiden de bunu anlayabilirsiniz. Fiziksel kolaylıktan kastım ise; mesela bir bayanın çantasını taşıdığı omuza göre bu çıkarımı yapmayın, çünkü çoğu zaman kas gücü olarak daha dayanıklı olan omuz tercih edilir. Benim şu an aklıma gelmeyen ve sizlerin aklına gelen bir çok ayrıntı daha ekleyebilirsiniz.

Bir önceki yazımın yorumunda da bahsettiğim gibi, her hangi bir çıkarımdan ana sonuca ulaşırsanız, ki burada ana sonuçlar; beynimizin sağ ve sol tarafı, diğer çıkarımlara yönelmek artık çok basit oluyor. Herkesin anlayabileceği bir dille yeniden anlatmak gerekirse çıkarım yapma işi neden-sonuç ilişkisi. Bunu da bir ağaç olarak düşünün. Sonuç, ağacın gövdesi olsun. Nedenler de, ağacın dalları... Eğer herhangi bir nedenden, sonuca gidebilirseniz; diğer nedenleri bulmak da zor olmuyor.. İşte hepsi bu kadar basit aslında. Önemli olan sonuç olabilecek alt yapı bilgilerini edinebilmekte. Daha sonra bunları tek tek kullanıyorsunuz.
Bu günlük bu kadar arkadaşlar. Bir de unutmadan, bu iş her zaman yanılma payını içinde bulundurur lütfen unutmayın. 

2 yorum:

  1. Bence kesinlikle örneklerle anlatımınız hem keyifli hem daha bilgilendirici,hayret verici oluyor.

    YanıtlaSil
  2. Yazınızı okudum ve sizin hakkınızda iş ve eğitim hayatınız konularında çıkarımda bulunmak istiyorum. Herşey çıkarım sanatına dahil umarım alınmazsınız :) Başlayalım. -ki ekini yanlış kullanmanız, virgülden sonra kullanmanız, anlamsız yerlerde ; işareti kullanmanız bana göre 2 ihtimal doğurmakta. 1.si başarılı bir öğrencilik hayatınız olmadı çünkü günümüz şartlarında bu tarz detayları sınava giren her öğrenci çok dikkat eder öyle ki psikopata bağlarlar, takıntı haline gelir ve bu detay dikkatlerinden asla kaçmaz. 2. ihtimalde siz bir sayısalcısınız. Ve muhtemel mühendislik vb. sayısal alanlardan birini okudunuz ve meslek edindiniz. Ancak bu konuyla ilgili düşünüp ve üzerine blogta yazı yazacak vakti bulabildiğinize göre 1. ihtimal daha olası gibi gözüküyor yani işsizsiniz (tabi bu yazıyı yazdığınız tarihte :) ). Ben paramı 1e basıyorum

    YanıtlaSil